Bandnyheder: Bandnyheder som RSS

 Nyhed d.18.02-2014
 Death Comes Pale
 Besøgt 12878 gange.
_______________________________

 Nyhed d.06.01-2014
 Downswitch
 Besøgt 13306 gange.
_______________________________

 Nyhed d.24.11-2013
 9000 John Doe
 Besøgt 7833 gange.
_______________________________

 Nyeste profiler:

 Prevail
 Tilmeldt: d.26.09-2012
 Deathmetal
_______________________________

 Thirdparade
 Tilmeldt: d.24.08-2012
 Metalcore/trash
_______________________________

 Panacea
 Tilmeldt: d.11.08-2012
 Melodic Deathmetal
_______________________________

 Seneste Artikler: Koncert anmeldelser som RSS Interview som RSS

 21.07-2013
 Metal Magic Festival 6

 11.03-2013
 Håvard Rem: "Innfødte Skrik

 17.07-2012
 Roskilde Festival 2012 - re

 14.08-2013
 Wacken Open Air 2013

 08.08-2013
 Killswitch Engage

 29.07-2013
 Metal Magic Festival VI

 Interview: Malrun/Jacob Løbner & Mikkel Johnsen Del IInterview som RSS
Malrun/Jacob Løbner & Mikkel Johnsen Del I
--------------------------------------------------------------------
Metalzone blev inviteret hjem til Malruns forsanger Jacob Løbner til kaffe og en ordentlig omgang musik. Formålet var at gennemlytte bandets nye album ”The Empty Frame” der udkommer den 5. marts via Mighty Music/Target Distribution.
Sammen med Jacob og trommeslager Mikkel Johnsen fik jeg æren af at give numrene en ordentlig gennemlytning og efterfølgende få en snak omkring musikken og alt hvad der ellers måtte røre sig i det danske band.
Det skulle vise sig at der sker en hel del i Malrun, og mon ikke vi her ser starten på noget stort? Under alle omstændigheder var de to musikere lige så snakkesaglige som denne skribent, så det vi kom i hvert fald vidt omkring


1. Face of the Unknown

En intro og for Malrun forhold samtidigt et temmelig hårdt instrumentalt nummer, der har en gennemgående melodi, der passer rigtigt godt med albummets første reelle nummer ”Shadowborn”.

I havde også en intro på den første plade. Er det noget der bare skal være, eller dukker de bare op?

Jacob: ”Nej det er noget som vi har fundet ud af er relevant for os. Det er en måde at indføre folk i vores univers på. At vise folk hvad det er for et univers vi bevæger os i. Det synes vi sangen her viser meget godt. Ser man i forhold til sidste album er der sket noget. Det hele er blevet mere massivt og lidt mere metal, storladent og tungere. Det melodiske er naturligvis bevaret, for vi skal aldrig over og blive et rent metal band, det er ikke hvad vi er. Men vi er blevet hårdere og mere over mod metal, og det synes jeg dette nummer viser rigtigt fint.”

Mikkel: ”Det er også vigtigt for os, at det virker live. Hidtil har vi brugt introen fra første cd som første nummer, når vi spiller live. Og det har også virket fint nok, men der sker ikke så meget. Dette er mere som et reelt nummer uden vokal. Det kommer til at virke super fedt. Vi tænker på noget med at starte det på højttalerne, og SÅ går bandet på, når guitarerne får distortion”, siger Mikkel og slår hænderne sammen for at understrege effekten af introen.

Introen virker jo også rigtigt godt sammen med det første reelle nummer ”Shadowborn”. Jeg tænkte faktisk på, om introen er opstået sammen med ”Shadowborn”?

Jacob: ”Nej, det er et nummer der er opstået for sig selv i sin egen ret.”
Mikkel: ”Ja med heftige diskussion om hvorvidt det skulle være et decideret nummer, eller et intronummer.”
Jacob: ”Selv om vi alle sidder hjemme med hvert vores hjemmestudie og har riffs og melodier med ned i øveren, så er det dernede numrene bliver til, og det er sammen vi finder ud af, om numrene virker. Der fandt vi også ud af, at det ville virke rigtigt godt i en live sammenhæng at lade introen gå over i ”Shadowborn”. Det bliver også sådan vi kommer til at starte vores set når vi skal på turne her i slutningen af foråret.
Når man er support band på sådan en stor turne, er vi nødt til at hive folk hen til scenen fra første sekund. Så den intro sammen med ”Shadowborn” skulle gerne få folk til at tage øllen med fra baren og hen til scenen”, siger Jacob grinende, og afslører dermed at han godt ved, hvilke odds åbningsbands må slås med på turneerne.

”Vi gad ikke være mainstream mere”

2. Shadowborn

Et nummer der både har melodisk vokal, og ret tung musik. Især trommerne har meget fart på, og produktionen gør bestemt sit til, at nummeret føles rigtig heavy. Som ventet lyder nummeret morderne, men de stærke melodier giver alligevel nummeret noget klassisk ”synge med” stemning.

Der fik vi vist også understreget, at I er blevet lidt mere metal….ikke bare i forhold til sidste plade, men også isoleret set, er I jo blevet et meget hårdere band.
Mikkel: ”Det er også et resultat af, at vi har givet mere efter for vores inspirationer. For bortset fra én i bandet hører alle rigtigt meget metal. Lamb of God, As I Lay Dying, sådan noget i den stil. Vi har en meget stor forkærlighed for det, men har tidligere holdt os fra, for eksempel at bruge ekstrem vokal i et helt vers, eller bruge et thrashet c-stykke som i dette nummer. Men her tænkte vi ”fuck det”, nu prøver vi!”
Jacob: ”Og så indrammer det også pladen godt. Dette er det første reelle nummer og er sammen med pladens sidste nummer de hårdeste sange på skiven. Så er der ligesom en blandet landhandel imellem. Der er også de stille numre, som vi har stået meget for før, men der er kun to i denne omgang. Og så er der hybriderne, hvor vi blandet blues’et rock og metal. Dem er der en del af, men de to hårde numre indkapsler ligesom pladen.”
Mikkel: ”Personligt er jeg glad for at vi har gjort det [givet efter for inspiration, red.]. vi havde nok ikke kvaliteterne til det før, men nu kunne vi det, og det er helt klart et skridt i den rigtige retning.”

Som ungt band der laver sin første plade er det jo også svært. Man vil gerne lave noget musik der er så selvstændigt som muligt og ikke lyde alt for inspireret. Man vil altid emulgere sine helte, men samtidig prøver man nok ofte at holde igen for ikke at lyde for meget som andre. Vi er jo i en tid, hvor alt er lavet, og man højest kan rykke på detaljerne. Dem kan der så være mange af, men det simpelthen ikke muligt at genopfinde den dybe tallerken.

Mikkel: ”Vi kan heller ikke følge med de bedste teknikere derude. Så denne gang var det mere om at skrive med følelserne og bruge det, der føltes rigtigt.”
Jacob: ”Det synes jeg også er vigtigt. Det må ikke blive lir for lirens skyld. Jeg prøver altid at bibeholde det umiddelbare, når jeg laver sangmelodier. Det skal røre en eller anden følelse i en. Det er ligegyldigt om det er aggression, eller om det er trist eller hvad. Det skal røre en, og der skal være noget fængende i melodierne. Det er den del fra den poppede side af metallen som jeg rigtigt godt kan lide. Og så kombinere det med det hårde smadder. Der skaber man det grænseland, hvor vi er. Det er ikke noget nyskabende, men jeg synes alligevel at vi er i et grænseland, hvor der ikke er så mange der ligger. Jeg synes vi formår at lave noget specielt ved at kombinere de her bluesy og poppede omkvæd med metal.”

Jeg synes jeg hører mange elementer fra 70’erne og 80’erne i de poppede elementer i jeres musik. Endda fra sådan noget som hair metal, og dem kan man grine så meget af man vil, men faktum er, at de kunne noget med melodierne til tider, og lave de her ballader som man bare ikke kan ignorere. Der er noget af det som du har fanget og brugt. Men det bliver jo ikke latterligt eller gammeldags. Det fungerer, sådan som du indfanger melodierne og bruger dem. Personligt er jeg ret militaristisk anlagt og bryder mig ikke om at man bruger en blanding mellem ekstrem og ren vokal. Enten eller! Men i denne omgang på den nye plade synes jeg det hele lyder mindre kalkuleret og forceret. Det passer sammen og lyder naturligt. De melodiske elementer giver en opblødning af numrene, og den kommer der, hvor det føles nødvendigt, frem for at de er blevet presset ind….eller måske er det bare fordi melodierne er så stærke, at man bare MÅ svælge i dem ha ha ha.

Jacob: ”Jeg tror du har ret. Der er tænkt mere over det nu. Det er mere noget om, hvorvidt det føles fedt, at der kommer noget melodi lige på det tidspunkt. Det bliver ikke bare smidt på fordi det skal, det kommer på, fordi nu føles det rigtigt. Vi er blevet bedre til at bedømme det nu, og vi har også presset hinanden meget hårdere i denne omgang og lavet mange flere ting om meget oftere end før. Så det har været en bandproces hvor alle har arbejdet meget hårdere.”

3. Moving Into Fear

Mere riff orienteret nummer, men stadig med vokalen som den styrende. Her føles den ekstreme vokal bedre integreret med den rene. En temmelig melankolsk tone til sangen ikke mindst pga. vokalen, og den tone er meget klædeligt. Der er endda en rigtig gammeldags guitarsolo. Overordnet set føles dette nummer som et rigtigt singleudspil, der viser alle bandets trademarks i ét nummer.

Jacob: ”Vi har tænkt os at lave noget video når vi er ovre pladeudgivelsen og turneen, og der er to numre som kandiderer til videoen. Det er ”Shadowborn” og ”Moving Into Fear”. Og det er lidt for og imod lige nu. Hvor det første nummer appellerer til metalmiljøet, har ”Moving..” et omkvæd, der bare har noget i sig. Det er ligesom et omkvæd som alle reagerer på.”

Jeps, det er lige præcis en af de ting jeg også bemærkede med nummeret. Det er på alle måder et perfekt singleudspil fordi det viser alle bandets trademarks på én gang.

Jacob: ”Der er nogle tyskere der har kontaktet os fordi de udgiver en compilation med unge metalbands der er på vej frem, og de har spurgt efter netop dette nummer, efter de hørte pladen. Så vi tænker det er måske dette nummer, som er det mest fængende. Vi har ellers alle satset på ”Shadowborn” fordi vi selv synes det er fedt, at vi er blevet mere metal, og gerne vi vise det.
Mikkel: ”Det er også det jeg oplever, når jeg spiller det nye materiale for familie og nære venner. Det er altid ”Moving…” som de gerne lige vil høre igen.”

Det er også et nummer der har alle jeres kendetegn på én gang samt et fantastisk omkvæd. Der er jo endda en guitarsolo i…

Jacob: ”Man kan godt høre, at Patrick er begyndt at shredde med Martin Buus. Han bliver sgu mere og mere som ham he he, man kan tydelig høre det på de der sweeps.”

Sweeps er fedt, hvilket udløser kollektiv latter, før jeg kan fortsætte. Det er klædeligt fordi der ikke er solo hver gang, og fordi dette er et mere rifforienteret nummer. Derfor er en solo klædelig. Samtidigt er der både godt med tempo i nummeret, samt en melankolsk tone i din vokal, som jo er helt fantastisk.

Mikkel: ”Der er også fedt at vi har et vers som musikalsk set er temmelig råt og så har vi en melankolsk Katatonia-agtig melodi hen over. Man tænker det er underligt, men det passer bare godt sammen.”
Jacob: ”Igen er det et spørgsmål om hvilke følelser der appellerer. Hos mig er det de dystre og melankolske følelser, der rører ved noget. Det passer til det gennemgående tema på pladen, som handler om livets tilfældigheder, om hvor hurtigt ting man har kan blive væk. Jo længere man har levet, jo mere opmærksom bliver man på, at der gang på gang kan opstå situationer der ændrer det hele fuldstændigt. Det hele synes sgu som én stor tilfældighed.
Så melankoli og skæbnefilosofi går igen over hele pladen. Ikke som en klagesang men som en konstatering. Du må hellere tilpasse dig, hvis ikke du vil skylles væk af denne tsunami af tilfældigheder, der konstant rammer en i fjæset.”

Hvornår skrev I nummeret i forhold til de andre sange på pladen?

Mikkel: ”Jeg tror faktisk som det allersidste. Nummeret opstod vist ved, at vores lead guitarist Patrick, som kommer med mange af de riffs der danner udgangspunktet for sangene, havde fornemmelsen af, at der manglede et mellem-nummer, der hverken var sindssygt hårdt, eller en ballade, men noget optempo melodisk. Så kom han faktisk med størstedelen af musikken færdig, hvilket ellers ikke er den måde vi plejer at skrive musik på. Så vi lavede faktisk nummeret ret hurtigt.”

Det er jeres ”Paranoid” he he….altså noget der er lavet i 11. time og som så viser sig at være vildt godt. Måske opstår disse numre fordi man er lidt afslappet og ikke fokuserer voldsomt på sådan et nummer?

Mikkel: ”Ja jeg tror det skaber denne umiddelbarhed, for man må sige det i hvert fald ikke lyder forceret. Man må også sige, at når man skriver til en plade kan det være lidt vanskeligt at bevæge sig rundt. Men når man har 10-11 numre klar og lige mangler det sidste, så ved du bedre hvad du har og hvad du mangler.”
Jacob: ”Hansen [Jacob Hansen der har produceret albummet, red.] reagerede også temmelig meget på nummeret da vi indspillede hos ham. Han kiggede op og sagde: ”Det er sat’me godt det der….” og når HAN siger det, så betyder det sgu noget…”
Mikkel: ”Ja, for ham er det enten mawert eller….” Mikkel laver ”bop-bop” bevægelsen med hånden og indikerer sammen med Jacob, at den danske stjerneproducerer åbenbart er meget svær at imponere.

Når nu vi alligevel taler om Jacob Hansen, så er jeg nysgerrig efter at kende hans rolle i bandet. Er han en engineer der sørger for at alt lyder som I vil have det, eller er han en producer, der også kommer med input ind i mellem?

Jacob: ”Vi har helt klart et samarbejde med ham. Det er også derfor vi gider køre til Ribe for at indspille, for logistisk set er det jo noget bøvl. Det ville være meget nemmere at tage Bredahl eller Tue Madsen fra Aarhus, men vi har bare noget fedt kørende med Hansen. Han indgår lidt som et medlem af bandet. Vi er et godt spændings- og arbejdsfelt sammen. Han kommer med input og prøver helt klart noget ting af dernede.
Mikkel: ”Det er også ham der spiller det sidste af soloen på nummeret. Han kommer netop med mange ideer og afliver også ideer ind i mellem. Det er dog lige så vigtigt for mig at vi kan komme derned alle fem og bare være os selv. Vi går godt i spænd med ham, og han er nok blevet en god kammerat for os alle fem. Vi behøver ikke tage en maske på, fordi vi nu er dernede og skal indspille.
Jacob: ”Vi har fået en humor som er på bølgelængde, så når vi er dernede, kommer vi alle med dårlige jokes og fyrer prutter af og er ligesom alle på samme niveau. Som type har Jacob Hansen også forståelse for det melodiske. Han er mere vant til at fokusere på, at der skal en andenstemme på der skal løfte det hele osv. Andre producere ville måske have svært ved at indgå i en sparring omkring en melodisk andenstemme til et rent vokalstykke.
For at vende tilbage til dette nummer, så handler det tekstmæssigt om at bevæge sig ind i sig selv og konfrontere sine dæmoner, så det er helt i tråd med det her skæbneting, som albummet handler om.
Det fremgår for øvrigt også af coveret. Albummet hedder ”Den Tomme Ramme” og meningen med det er, at den del af liver som du mangler at leve er en tom ramme som vi selv kan male.”

Når et cover stadig betyder noget

MalrunCover

Klik på billedet, for at se coveret i stort format.

Jacob: ”Det du ser på coveret er et kaos med ruiner fra tidligere ting der er gået galt, men også mulighederne med den der borg (i øverste højre hjørne) og tornadoen som kaosset. Du kan selv udfylde det. Du aner ikke hvad det bliver til. Så har vi en skygge hernede (i nederste venstre hjørne) som en relation til beskueren. Denne person er dig, dette er DIT liv”.

Er coveret stadig meget vigtigt for jer i disse download tider, hvor mange folk alligevel kun er interesserede i at stjæle musikken og ligeglad med resten?

Mikkel: ”Vi fik jo også hug for vores første cd’s cover. Så helt ligeglade er vi i hvert fald ikke. Da reagerede folk i hvert fald på det og gav os kritik.”

Nå ja….men det var sgu også lidt festent…

Jacob: ”Netop metalmiljøet bedømmer den slags meget hårdere. Der blev sagt boyband fra første dag, da folk så det cover. Det var jo slet ikke ideen med det. Det skulle have været American Psycho agtigt. Michael fra Target spurgte os godt nok også om vi turde sætte et billede med os selv iført pænt tøj på coveret. Vi sagde bare ”jo jo, de synes det er fedt!!” udbryder både Jacob og Mikkel grinende i kor…”det syntes det så ikke det var…”.
Det er klart, at Malrun ikke har ladet sig slå ud af kritikken for det første albumcover, men i stedet har besluttet sig for at tage ved lære af det. Som Mikkel uddyber:
”Jeg kan bedst lide at gå ned i en butik, købe cd’en, gå hjem og smide den på og så dykke ned i bookletten og se hvad bandet har stykket sammen. Det giver bare en helt anden oplevelse frem for at downloade den. Det svarer lidt til at leje en film med kæresten eller vennerne. Det giver bare en helt anden oplevelse. Derfor er coveret også vigtigt for mig, fordi det er en del af denne fysiske oplevelse du får, når du køber en cd.”
Jacob: ”Det er jo en samlet historie med noget tekst, musik og billeder, der fortæller en samlet historie. Det hele er der tænkt over i vores tilfælde. De der ikke gider gå ned i den detaljegrad…jamen det er jo også fint, for det må folk jo selv bestemme. Men vi giver i hvert fald folk muligheden for at få det samlede billede."

4. New Blood

Et mere lige ud af landevejen nummer i friskt tempo med fængende omkvæd. Et godt nummer, som dog forsvinder lidt i mængden. Der er brug af diskrete keyboards i omkvædet der giver en lidt storladet stemning, og dermed prøver bandet nyt territorium af i sangen.

Det er et meget mere ligetil nummer uden så meget dikkedarer. Det falder måske lidt udenfor albummet, men isoleret set er det måske et lidt mere positivt nummer som er lige til at gå til.

Jacob: ”Jeg tror faktisk, at dette var det sidste nummer vi skrev til pladen, nu jeg tænker over det.” Mikkel giver ham ret, og Jacob fortsætter: ”Vi blev enige om vi manglede et lidt poppet, kort ind til benet nummer. Det er ikke komplekst, og det skal det heller ikke være.”

Men alligevel er omkvædet lidt pompøst med keyboards og vind i håret. Det skal nok fungere live.

Jacob: ”Ja det tror jeg også nok det skal. Da vi skrev nummeret havde vi tiltænkt det som singleudspil, men jeg tror ikke det bliver brugt til det. Jeg ved faktisk ikke hvad nummerets rolle er på albummet. Men jeg er meget glad for, at vi har det med.
Mikkel: ”Ja det er jeg også. Jeg tror ikke nogen i bandet har dette nummer som deres favorit. Men det er nemlig nemt at gå til og man kan lynhurtigt finde hoved og hale i det. Det er nok et nummer der appellerer mere til dem, der ikke hører så meget metal. Ikke at vi bevidst laver musik til det segment, men vi kan selv lide den slags musik.”
Jacob: ”Jeg kan også lide tekstbilledet i nummeret. Det handler om denne brug og smid væk kultur som vi har, også i parforhold. Der er altid nyt blod, og nogle kan aldrig få nok. Igen er det ikke ment som en anklage af nogen, men mere som en konstatering. Vi fordømmer ikke i vores sange, vi skildrer blot.”

En ny omgang ballade…dog ikke med bjørnen mod øst

5. Sink Forever Down

Jacob prøver nye ting af på vokal. Her er første forsøg på en ballade på albummet, selv om man egentlig ikke kan karakterisere nummeret som en ballade, men nærmere en tilbagelænet sang, hvor der eksperimenteres lidt.

Jacob: ”Rent tekstmæssigt er dette den triste ballade på albummet.”

Ja men alligevel er det ikke en decideret ballade. Det er en af de meget forfriskende ting på dette album sammenlignet med det sidste. De to stille sange på pladen er mere tilbagelænet og reflekterende frem for en decideret ballade.

Jacob: ”Det har du nemlig fuldstændig ret i. På den første plade gik vi for meget til sukkerstokken når vi skulle lave de stille numre. Jeg synes vi har fundet en balance nu, hvor ballader ikke behøver være med rød halsklud. Det kan godt være melankolsk og trist samtidigt med, at det har noget mere.
Mikkel: ”Vi har tit prøvet at blive melankolske uden at det rigtigt er lykkedes før. I dette vers synes jeg det lykkes. Det bliver fortabt på en speciel måde frem for at blive sukkersødt. Arbejdstitlen på nummeret mens vi arbejde på det var ”Celtic”, fordi den har noget keltisk over sig, sådan lidt højlandsstemning.”
Jacob: ”Der er lagt irsk strengeinstrument på verset. Det er det der laver melodien i baggrunden. Desuden har vi fået rigtige strygere på i omkvædet. Det har vi fået i et par af numrene. Vi har et samarbejde med en fra Aarhus som er rigtig fed til at spille på strygere og strengeinstrumenter. Det lyder simpelthen bare meget bedre med ægte strygere frem for midi-strygere, der altid kommer til at lyde kunstige.
Med hensyn til teksten synes jeg virkelig, at jeg har fået krænget noget hjerteblod i den. Jeg kan huske den aften jeg sad og skrev den, da måtte jeg stoppe halvvejs, fordi jeg blev for påvirket af den. Der er nogle personlige erfaringer i den, og denne her konsekvens af hændelser i sangen er en erkendelse af, at det er slut.”

Samtalen kredser lidt mere om teksterne, og adspurgt om Jacob tænkte at skrive på dansk fremover, svarer den sympatiske sanger, at det næppe blev aktuelt, da bandet stiler mod en international karriere. Skulle sproget modificeres, blev det måske russisk i stedet. Det viser sig nemlig, at den danske konstellation er begyndt at få en meget dedikeret fanskare i det store land mod øst, selv om deres plader ikke engang udkommer derovre.

I er store i Rusland????

Mikkel: ”Vi har jo slet ikke gjort noget som helst for at promovere os derovre, men vi ser at der hele tiden dukker diskussionsfora op på nettet, hvor de brænder helt af over os. De er helt oppe og køre og glæder sig til, at v forhåbentlig snart kommer og spiller.”
Jacob: ”Ja der var et af de helt store metalfora derovre som valgte ”Beauty In Chaos” som den femtebedste metalplade i 2010. Det er helt grotesk, fordi vi bliver jo ikke udgivet derovre. Men russere downloader selvfølgelig også og deler det med hinanden.”

Det er så en af velsignelserne ved internettet. Du kan rent faktisk promovere din musik verden over for ingenting.

Mikkel: ”Jeg har det også sådan, at jeg hellere vil være kendt af 10.000, der ikke køber min musik end kendt af 1000 der køber det. Sådan er det jo bare nu. Du kommer jo ingen vegne hvis du kun af kendt af 1000. Men er det 10.000, så har du mulighed for at komme ud og gøre nogen ting.”

Det store udland

Den logiske fortsættelse af Mikkels udtalelser bliver en snak omkring turnelivet og selvfølgelig den forestående turne med Die Apokalyptischen Reiter, som bringer Malrun rundt i store europæiske byer i slutningen af foråret.

Uha ja. Kolde omklædningsrum, elendig mad og fire timers venten fra soundcheck til koncert. Det bliver fantastisk hva´?

Jacob: ”Ja sådan som du beskriver det, så glæder man sig” udbryder sangeren grinende.
Mikkel: ”Uden at lyve. Jeg har aldrig glædet mig så meget til noget, som den turne vi skal på nu. Det er hver eneste dag, så fuck alt det lort der følger med.”
Jacob: ”Ja det er fedt sat op. De tyskere der headliner, de hiver mellem 1000 og 2000 mennesker ind hver aften i de tysksprogede lande.”

Jeg har nu undret mig lidt over, hvad I får ud af at turnere med et band som Die Apokalyptischen Reiter. De spiller sådan noget folk metal gør de ikke? Er I ikke bange for at falde utroligt meget udenfor?

Mikkel: ”De har faktisk vundet mig lidt. De har en masse forskellige virkemidler, men de gør det faktisk fedt. Jeg er ikke bange for vi falder så meget ud efter jeg har lyttet til deres musik. Vi har selvfølgelig talt om det. Men det var deres bookingbureau der syntes vi passede til dem, så der må være noget om det. Hvis man lytter deres musik igennem kan man også høre, at de har udviklet sig til at være mere tilgængelige.”
Jacob: ”Desuden er de simpelthen så store, at de kan trække en masse mennesker, og det i sig selv er jo meget vigtigt. Desuden kommer der meget presse og mange magasiner til deres koncerter fordi det er et underholdende live band. Så det giver jo mulighed for at skabe nogle ekstra kontakter. Byerne vi skal spille i er jo også utroligt spændende. London, Paris, Madrid, Barcelona, Wien osv. Det er sgu stort sat op på store spillesteder.”

Malruns deltagelse i turneen skal nok også findes i, at koncertpakkerne efterhånden prøver at appellere bredt for at tiltrække flest muligt til koncerterne. Man må håbe, at det udvikler sig til en fordel for de ambitiøse århusianere. Jacob uddyber:
”Et af de andre bands der er med Emil Bulls plejer jo selv at være headlinere. Det er mere ovre i Linkin Park boldgaden, og vi er faktisk hårdere end dem. Jeg tror sgu det bliver godt og stort! Vi blev jo udvalgt som opvarmning for Alter Bridge i Kolding. Rent musikalsk set ville det jo have været det største, at være opvarmning for dem i tre uger. Den gik jo så i vasken, fordi Myles Kennedy blev syg….den eneste dato på en måned lang turne der blev aflyst var den i Kolding. Udsolgt på Godset, og så bliver det aflyst”
Mikkel: ”Jeps….Dagen før de skal spillede bliver Myles syg. Jeg har været fanatisk Creed og Alter Bridge fan. Jeg har rejst til London for at se dem. Så får vi opvarmningen for dem. Det var det største, der kunne ske for mig i mit liv. Og så dagen inden……De spillede jo dagen efter igen. Det var den eneste koncert der blev aflyst. Ja, tilfældighedernes spil” Ja de tilfældigheder der præger Maruns tekster er sandelig hentet fra virkelighedens verden. I dag kan trommeslageren dog grine lidt over sit sorte uheld.

6. Strip Show of an Angel

En temmelig usædvanlig, men også meget vellykket tekst. Der er noget 70’er rock n’ roll over stemningen. Igen vokalen, der dominerer nummeret på fremragende vis.

Det var jo lidt noget andet end hvad man ellers hører på pladen. Hvordan er dette nummer opstået?

Mikkel: ”Den musikalske historie…ja Patrick vores leadguitarist var inspireret af noget Djent, som han er begyndt at høre meget…”

Her må den uvidende old school metaller bryde ind og spørge, hvad Djent er for noget. Med lettere overbærende smil forklarer de to musikere den forvirrede Metalzone skribent begrebet:

Mikkel: ”Det kommer fra bands som Periphery og lignende.”
Jacob: ”Man kalder det Djent fordi riffet kører så det lyder som om det siger dje-dje-dje-dje-dje.”
Den gamle vrede skribent blev således klogere og Mikkel fortsætter med at tale om nummeret. ”Det er Djent som vi prøvede at gøre Malrun’sk. Dertil kom et omkvæd som vi havde liggende og simpelthen ikke anede hvad vi skulle bruge til. Så det satte vi på, og det synes vi faktisk virker overraskende godt.”
Jacob tager over med forklaringen af den lettere aparte tekst: ”Vi har altid beskæftiget os med de mørke og dyste følelser. MEN man render jo ikke rundt og er dyster hele tiden, så hvis det skal være en sandfærdig gengivelse blander vi tit ironi og sarkasme med og bruger det over en hel plade, og i allerhøjeste grad også sex. Vi plejer at have et par numre, der handler om sex, fordi det er sgu også bare en central del. Og dette nummer handler om sex.
Nummeret hedder jo ”Stripshow of an Angel” og det handler basalt set om en mand som har bedt en bøn om et himmelsk stripshow. Så en engel får besked på at uføre dette show for denne her mand he he he. Så der kommer denne engel med de længste hæle, så lange, at de ikke engang sælges i helvede. Det er et perfekt nummer at lave en musikvideo til”.

Næppe en video MTV ville vise….Men jeg har nu tænkt, at hvis dette handler om en pige du kender, så kræver jeg sgu at blive introduceret for hende.
Jacob må med et slet skjult smil tilstå, at historien ganske vist er inspireret af virkelige begivenheder, men formår at være så meget gentleman at han får skubbet det præcise ophav til historien til side. Så jeg må prøve at vende tilbage til sangen.
Det er jo på overfladen at nummer, der lyder meget som Malrun, indtil man lytter efter, hvad dælen der er sangen handler om. Men som nummer et det jo en rigtig fed sag. Man kan høre der et glimt i øjet, når du synger, og vokalen skiller sig også mere ud.

Mikkel: ”Ja det kan jeg huske vi arbejdede på dernede [hos Jacob Hansen, red.]. Vokalen skulle ikke være så fin og poleret. Der er også nogle fraseringer, der ikke rammer helt som de skal, men er fede fordi de har sådan lidt noget Chris Cornell vibe over dem.”
Jacob: ”Ja den er bevidst lavet lidt mere nasal og whisky beskidt uden at være useriøs. Men man må godt høre den er lidt mere skæv.”
Mikkel: ”Men det er fedt du siger den lyder som en seriøs Malrun sang når man bare lader den spille i baggrunden. Jeg foretrækker klart, at der er noget dybde og nogle lag man kan dykke ned i, og ikke hører alting lige med det samme.”

Jeg prøver generelt at lade musikken spille i baggrunden, når jeg skal anmelde nyt. For er der noget som trænger igennem, selv om man faktisk går rundt og laver noget andet, så ved man, at det er godt. Samtidigt er de bedste plader dem som både fænger med det samme, men også besidder så mange detaljer, at man først efter mange gennemlytninger er færdig med at opdage småting. Det er alt sammen noget som jeg har fanget på ”The Empty Frame”.

Jacob: ”Netop at du nævner detaljer er jeg glad for. For vi har virkelig gået i detaljer på denne plade. Hvor vi før i tiden måske sagde god for en overgang eller et break fordi det var ok, så har vi presset hinanden meget mere denne gang. For eksempel har vi flere gange, også i dette nummer, trommerne til at lave underlige ting som faktisk er skæve men passer ind.”
Mikkel: ”Som trommeslager har jeg også hentet utroligt meget inspiration fra Mike Portnoy [tidligere Dream Theater trommeslager, red.]. Jeg spiller jo ikke progressivt på nogen måde, men han sagde engang noget som jeg har bidt rigtigt meget mærke i. Han sagde, at trommerne var et selvstændigt instrument på højde med alle de andre instrumenter. Det vil sige man skal kunne hive trommerne ud fra det hele og kunne lytte til dem særskilt, og uden selv at være trommeslager, og i den sammenhæng skal trommerne kunne bidrage med noget til musikken og løfte musikken. Ikke bare ligge der. Det samme gælder for bassen. Der skal være nogle spidsfindigheder som gør, at instrumentet skal kunne fungere selvstændigt.”

Netop når vi snakker om trommer og bas, så har jeg flere gange på pladen bidt mærke i, at her hører man en produktion. Altså forstået på den måde, at trommer og bas har fået en central plads i nummeret, hvor de danner det her tunge fundament som egentlig udgør størstedelen af sangens rygrad. Så får guitarerne lige pludselig en anden rolle, hvor de ikke skal være denne tunge mur af støj som giver nummeret den tyngde det skal have.

Jacob: ”Du har fuldstændig ret. De har fået mere plads, og det er faktisk også ved, at vokalen er blevet skruet lidt mere ned i forhold til den første plade. For vokalen var meget dominerende på den første plade. Det kender man jo fra radiopoppen hvor vokalen fylder 80% af lydbilledet, og man må gisne om hvad der sker i baggrunden. Sådan var det nok ikke helt hos os, men vokalen er ikke helt så høj nu. Den fylder selvfølgelig stadig meget, men det er én af de ting som gør, at der er mere plads til trommer og bas, så musikken bliver mere fremtrædende. Det er mere klædeligt til dette album fordi det er mere metal og mere massivt komponeret. Så det ville være ærgerligt ikke at få den bredde med.
Melodierne er blevet stærkere og musikken er blevet mere riff orienteret. Det skyldes især vores lead guitarist Patrick, der har udviklet sig meget. Siden han er begyndt at spille sammen med Martin Buus fra Mercenary er han begyndt at sprøjte riffs ud og er blevet meget teknisk og har fået et godt øre for, hvad der virker. Han har virkeligt udviklet sig meget.”

Nu har I jo også en meget bred musikalsk formular som I bevæger jer indenfor. Så det er nok også mere hensigtsmæssigt at udforske alle de elementer I bruger noget mere, i stedet for bare at fylde mere på hele tiden.

Jacob: ”Ja lige præcis. Jeg tror dog, at vi er helt færdige med de sukkersøde ballader. Skal der være ballader, så er det melankolien der skal sætte stemningen. For mange år siden var Creed det største for os og det er stadig et godt band, men deres ballader dem slukker jeg sgu for ret hurtigt. Så de stille sange skal føles rigtigt for os nu før vi laver dem.”

Det var slut på første del af den store gennemgang af ”The Empty Frame”. Anden og sidste del kommer om en uge. Stay tuned!

Du kan allerede fra i dag streame "Moving Into Fear" fra Malrun Myspace side. Klik her for at høre nummeret.

Bandet holder releasekoncert i København lørdag den 25. februar på Huset i Magstræde kl. 21. Der er gratis entré, og support på aftenen kommer fra Electric Hellride.

Desuden er der releaseevent i Århus lørdag den 3. marts på Backstage (det gamle Musikcafeen) klokken 21.
Der er gratis entré og øl til de første. Senere på aftenen spiller Boil koncert.

Endelig er der mulighed for at se en albumteaser på Youtube:







Skrevet af: Knudsen

Tilføjet: 14.02-2012

Link til band: Klik her

Læst: 1905 gange

Kommentarer: (0)

Send til ven    Send til ven
 Andre interviews:






























Del
Metalzone.dk - Skjoldborgsvej 36 - 7000 Fredericia - Copyright © 2003-2012. Metalzone.dk All Rights Reserved.   | Loadtid: 0.405603 sek. |